L’article “El poder del podcast como recurso educativo” d’Ignasi
Climent Mateu, comença responent unes preguntes bàsiques com què és un podcast,
per a què serveix i si és una eina educativa. La frase que utilitza per
definir-lo és ‘El podcasting pot transformar una classe convencional a una
motivadora experiència educativa.
Es va començar a utilitzar fa uns 10 anys, però amb
finalitats educatives, no va ser fins el 2005 i ho va fer la marca Apple. La diferència
que hi ha si comparem un podcast i una gravació convencional és que hi ha la
possibilitat de descàrrega automàtica a través del RSS.
També s’explica que aquesta capacitat de revolució ha estat
causada per la massificació de dispositius mòbils d’àudio (mp4, iPhone,
Smartphone, mp3, etc.) que han permès l’accés i compartiment lliure.
Una altra idea molt interessant, és la que defensa el
professor Carles Castaño Garridode és que la Web 2.0 no és una revolució
tecnològica, sinó una actitud. Es basa amb la participació a través d’aplicacions
i serveis oberts.
El podcast és una eina 2.0, l’usuari crea i comparteix. Així,
portat a l’aula es pot utilitzar per potenciar una metodologia activa de l’aprenentatge
a través de la participació, creativitat, dinamisme i motivació. També esmenta
universitats que han utilitzat en els seus processos d’ensenyament.
L’autor recalca que no han de substituir les metodologies
tradicionals i analògiques per les digitals, sinó que el que cal és utilitzar
les dues per potenciar-les.
El podcast és un recurs molt útils en activitats de
processos de lectura. L’autor classifica el podcast en dos formes d’aprenentatge,
un que fonamenta l’aprenentatge autònom on l’usuari, en cas l’alumne, ‘s’aprèn
fent’ que és el context ideal pels nadius digitals que es poden convertir en
els editors dels seus propis podcast. I l’altra, seria un aprenentatge lúdic
per aquelles àrees de més difícil comprensió.
Aquest recurs és innovador, perquè estem acostumats a
transmetre la informació de manera escrita, i tot aquest coneixement també pot
arribar oralment.
Conclou l’article reflexionat sobre el canvi del món i que l’educació
s’han d’adaptar, també integrant les metodologies 2.0.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada