dilluns, 11 de juny del 2012

El poder del podcast como recurso educativo


L’article “El poder del podcast como recurso educativo” d’Ignasi Climent Mateu, comença responent unes preguntes bàsiques com què és un podcast, per a què serveix i si és una eina educativa. La frase que utilitza per definir-lo és ‘El podcasting pot transformar una classe convencional a una motivadora experiència educativa.
Es va començar a utilitzar fa uns 10 anys, però amb finalitats educatives, no va ser fins el 2005 i ho va fer la marca Apple. La diferència que hi ha si comparem un podcast i una gravació convencional és que hi ha la possibilitat de descàrrega automàtica a través del RSS.
També s’explica que aquesta capacitat de revolució ha estat causada per la massificació de dispositius mòbils d’àudio (mp4, iPhone, Smartphone, mp3, etc.) que han permès l’accés i compartiment lliure.
Una altra idea molt interessant, és la que defensa el professor Carles Castaño Garridode és que la Web 2.0 no és una revolució tecnològica, sinó una actitud. Es basa amb la participació a través d’aplicacions i serveis oberts.
El podcast és una eina 2.0, l’usuari crea i comparteix. Així, portat a l’aula es pot utilitzar per potenciar una metodologia activa de l’aprenentatge a través de la participació, creativitat, dinamisme i motivació. També esmenta universitats que han utilitzat en els seus processos d’ensenyament.
L’autor recalca que no han de substituir les metodologies tradicionals i analògiques per les digitals, sinó que el que cal és utilitzar les dues per potenciar-les.
El podcast és un recurs molt útils en activitats de processos de lectura. L’autor classifica el podcast en dos formes d’aprenentatge, un que fonamenta l’aprenentatge autònom on l’usuari, en cas l’alumne, ‘s’aprèn fent’ que és el context ideal pels nadius digitals que es poden convertir en els editors dels seus propis podcast. I l’altra, seria un aprenentatge lúdic per aquelles àrees de més difícil comprensió.
Aquest recurs és innovador, perquè estem acostumats a transmetre la informació de manera escrita, i tot aquest coneixement també pot arribar oralment.
Conclou l’article reflexionat sobre el canvi del món i que l’educació s’han d’adaptar, també integrant les metodologies 2.0.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada